Sprawozdanie z wyjazdu do Hiszpanii

Opublikowano: 2022-05-16 20:19

30.04.2022

GRANADA Podróż z Bydgoszczy minęła w cudownej i rozmownej atmosferze, następnie lot samolotem - dla wielu z nas pierwsza taka wyprawa. Nim się obejrzeliśmy znaleźliśmy się w Maladze, skąd pojechaliśmy do punktu docelowego...

Zachód słońca, fiesta, taniec i śpiew.

Tak przywitała nas dziś Granada.

Zauroczenie atmosferą miasta, zaciekawienie co będzie dalej, za zakrętem, czy obok drzew pomarańczy będą też mandarynki lub winogrona sprawiły, że minęło nam zmęczenie podróżą. Kolacja, którą otrzymaliśmy również dodała nam sił na rozpakowanie. Był pociąg, kolejka, samolot i autobus. Wszystko, by zawołać ¡Que viva España! Niech żyje Hiszpania! To będzie wyjątkowy kurs dla nas, renowatorów. O'le!

01.05.2022

Pierwszy, cały dzień w ciepłej Hiszpanii

Granada przywitała nas pięknym słonecznym porankiem. Po dobrym śniadaniu wyruszyliśmy w podróż po mieście. Zwiedziliśmy dwa piękne miejsca: Pomnik Królowej Izabeli I Kastylijskiej, która uwieczniona została z Krzysztofem Kolumbem. Udało nam się też zwiedzić byłą dzielnicę garncarzy, kompleks Cuarto Real de Santi Domingo czy dzielnicę Albacin. Po wspólnym spacerze rozdzieliliśmy się na grupy. Jedna jak i druga grupa wyruszyły na dłuuuuugi spacer. Można to zobaczyć po liczbie kroków, w sumie ponad 52 tysiące. Wracając grupa trzecioklasistów weszła na punkt widokowy w pobliżu Alhambry. Druga grupa natomiast zwiedziła starówkę, dokładniej dzielnicę muzułmańską oraz zjadła przepyszne tradycyjne lody. Dzień zaliczamy jako bardzo udany i oczekujemy na kolejne przygody, wrażenia i emocje Dziś zapamiętaliśmy, że Granada została założona przez Arabów w 711 r. i niemal 800 lat była pod muzułmańskim władaniem. Do dziś przypominają o tym zabytkowe budowle powstałe w czasach rządów Almohadów (1147-1238). W XIII-XV wieku, będąca stolicą emiratu Granada była najbogatszym miastem Półwyspu Iberyjskiego i prawdziwą perłą wśród miast zachodniego islamu. Rozwijał się tutaj handel złotem i jedwabiem, a wytwarzane tu przedmioty należały do najpiękniejszych i najbardziej pożądanych w całej Europie. Ostatecznie miasto zostało przejęte przez Królów Katolickich w 1492 roku. Od XVI wieku chrześcijanie zaznaczają swoją obecność w mieście stawiając kluczowe budowle i instytucje – zaczęto budowę katedry, założono uniwersytet, w Alhambrze dobudowano pałac Karola V, a meczety zmieniono na kościoły.

Piękna Albaicín (lub Albayzín) to dzielnica, która charakteryzuje się klimatycznymi wąskimi uliczkami i białymi domkami. Położona jest na sąsiadującym do Alhambry wzgórzu i dzięki temu stąd rozciągają się najpiękniejsze widoki na tę arabską twierdzę. Po przejęciu miasta przez chrześcijan mieszkało w tej dzielnicy 30 tysięcy muzułmanów, którzy musieli jednak szybko opuścić swoje miejsce zamieszkania....I to wszystko w jeden dzień.

02.05.2022

Ach ta Granada, czy wiecie, że jest powiedzenie, "Kto nie widział Granady, to jakby nic nie widział..."

Dzisiaj chwilę po śniadaniu wyszliśmy szukać zabytków, inspiracji do renowacji.... A jak zapewne każdy z Was wie,

Granada to wspaniałe miejsce, pełne atrakcji i wspaniałych ludzi a przede wszystkim miejsce dziś wielokulturowe. Historia, jej ślady są na każdym kroku, jakby się człowiek przenosił z kultury i tradycji muzułmańskiej do żydowskiej, cygańskiej czy tej, wprowadzonej przez Izabelę I w 1492 roku, czyli katolickiej. Miejsca, które odkrywaliśmy, poznawaliśmy, niemalże dotykaliśmy dały nam mnóstwo inspiracji na praktyce, by tam z wielkim skupieniem i estymą dokonywać renowacji.

W czasie wolnym od analiz, wykorzystywanych na kursie byliśmy też w ogrodzie francuskim.

03.05.2022

I kolejny dzień naszych praktyk w urokliwej Granadzie za nami... Czas biegnie szybko, a wrażenie goni wrażenie Z samego rana po zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy w drogę do firmy Artesania Nazari Byliśmy tam kilka godzin a jakbyśmy byli chwilę Zostaliśmy przeszkoleni z robienia odlewów i retuszowania ich. Dostaliśmy wiele dobrych wskazówek i cennych porad. Niestety w drodze powrotnej po skończonej pracy dopadł nas deszcz. Nie popsuł nam jednak humoru i dalej w pełni cieszyliśmy się pięknem mijanych widoków. Po zjedzonym obiedzie cała grupa udała się do centrum, aby zwiedzać kolejne zakątki miasta. Jak się okazało trafiliśmy tam na występ flamenco na żywo, który wywodzi się właśnie z tego rejonu - Andaluzji. Wrażeń dzień kolejny zakończyliśmy późnym wieczorem omawiając prowadzone przez naszą kadrę konkursy fotograficzne A jutro nas czeka spacer z przewodnikiem po Granadzie Ech... Chwilo trwaj, trwaj, trwaj ....

04.05.2022

Nasz dzień rozpoczęliśmy pełną parą. Pojechaliśmy do miejsca naszych praktyk , aby kontynuować i dalej zgłębiać tajniki sztukaterii i kultury arabskiej . Wykonywaliśmy pracę metodą odlewu w sylikonie bez płaszcza, dodatkowo zbrojąc odlewy siatką i mocując haczyki. Wszystko poszło bez problemu . Dokonywaliśmy również retuszu i cyzelowania modelu. Tutaj trzeba być bardzooo precyzyjnym , aby żaden ubytek nie był widoczny .

Po skończeniu naszej produktywnej pracy udaliśmy się do hotelu na mały odpoczynek, aby po obiedzie i godzinnej sjeście dalej zwiedzać nieodkryte zakątki naszej Granady . Ułatwiła nam to dzisiaj Pani Małgorzata, która już od 16 lat jest mieszkanką tego cudownego miasta . Oprowadziła nas po miejscach wpisanych na listę UNESCO m.in. Sacromonte, czyli "świętej górze". Znajdowały się tam jaskinie, które pełnią do dziś funkcję mieszkalną . Zwiedziliśmy również ulicę pocałunku , czyli część ulicznego labiryntu Granady.

Po udanym spacerze, bogaci o nowe informacje wróciliśmy do hotelu. Kolejny dzień był pełnym wrażeń i nowych przeżyć.

05.05.2022

Buenos Dias!

To już piąty dzień w Granadzie!

Z samego rana wyruszyliśmy do firmy i rozpoczęliśmy pracę . Tym razem pogoda sprzyjała i na szczęście deszcz nas nie dopadł. Na warsztatach stworzyliśmy własne projekty elementu architektonicznego. W płytce gipsowej rzeźbiliśmy narysowane przez nas ornamenty. Po pracy, w pełnym słońcu wyruszyliśmy na poszukiwanie nowych zabytków i dalsze poznawanie dzielnicy w której mieszkamy. Spędziliśmy wspólnie czas spacerując i odkrywając najpiękniejsze zakątki miasta. Szukaliśmy również interakcji z mieszkańcami, którzy z uprzejmością pomagali nam w odnalezieniu mało popularnych, ale równie pięknych budowli. Każdego dnia przeżywamy nowe przygody i nadal jesteśmy głodni wyzwań oraz widoków pięknej i jedynej w swojej rodzaju hiszpańskiej architektury.

Do zobaczenia jutro!

Nos vemos!

06.05.2022

HOLA! Cómo te sientes? Todo está bien!? Gracias! ... to są nasze nasze słowa klucze od kilku dni Dokladamy do tego mnóstwo radości i uśmiechu, bo tacy są Hiszpanie. Serdeczni i chętni do rozmowy. Tutaj nawet kierowca autobusu miejskiego woła Dzień dobry! Do widzenia! Jak się jechało? A pasażerowie, dziękują i się żegnają przy wyjściu

My tradycyjnie, po radosnej drodze do firmy, od rana siedzieliśmy skupieni w pracowni aby dokończyć nasze dzieła. Dostaliśmy też wiadomość, że to ostatnia szansa na odlew wybranego wzoru - co oznacza zbliżające się zdobnictwo wyretuszowanych elementów Przez cały dzień towarzyszyła nam słoneczna, hiszpańska pogoda Po obiedzie rozdzieliliśmy się na grupy. Klasy trzecie wyruszyły wspólnie na piknik z grami i jedzonkiem obok wcześniej odwiedzonego punktu widokowego "Barranco del Abogado" . Za to klasy drugie zwiedzały dalsze obszary miasta, podziwiając piękną architekturę. Dlaczego czas w Hiszpanii ucieka tak szybko? Por que? Por que?

07.05.2022

Sobota Pierwszy tydzień za nami Z samego rana wyruszyliśmy razem z grupą z Podlasia w podróż do Kordoby, pięknego miasta w południowej Hiszpanii, oddalonego o ponad 200km od jeszcze piękniejszej Granady Mieliśmy przyjemność być zaopiekowanymi przez dwóch wspaniałych przewodników. Naszą grupę oprowadzała pani Marysia, która mieszka w Kordobie już wiele lat Opowiedziała nam historię Kordoby, od jej początków, przez wpływy rzymskie jak i muzułmańskie, aż do dzisiaj. Dowiedzieliśmy się również wiele o znajdujących się tam meczetach Mieliśmy szczęście, ponieważ w trakcie naszego pobytu trwał Festiwal Patio, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć kolorowo przystrojone patia mieszkańców Kordoby Po kilku godzinach zwiedzania mieliśmy czas dla siebie, aby troszkę odpocząć oraz coś zjeść lub dodatkowo odwiedzić jeszcze więcej miejsc Pogoda dopisywała nam cały czas, mieliśmy gorące słoneczko, które przy okazji dodawało nam motywacji do zwiedzania wspaniałej Córdoby Pozdrawiamy!

08.05.2022

Kolejny dzień podróży za nami.... Cudownie po całym dniu usiąść w cieniu, zaznać chłodu i powspominać wydarzenia dnia

Zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w podróż do wspaniałej, pełnej słońca Malagi, a nasz przewodnik Bartek z charyzmą i energią oprowadził nas po tym trzecim co do wielkości mieście Andaluzji .

Zwiedzanie zaczęliśmy od podziwiania widoków ze wzgórza Gibralfaro. Poznaliśmy historię Plaza de Toros de La Malagueta (arena byków)!!! Wiedzieliście, że to dzieło architektury z 1870 roku jest jednym z nielicznych nadal używanych do walki byków!!!

Pełni wrażeń po opowieściach przewodnika udaliśmy się na plac Merced. Miejsce to słynie ze znajdującej się tu kamienicy, w której w 1881 roku przyszedł na świat Pablo Picasso

Nasze zainteresowanie związane z renowacją dało o sobie znać, gdy zwiedziliśmy ruiny twierdzy czy starożytny teatr rzymski. Zachwyciła nas Santa Iglesia Catedral Basílica de la Encarnación, co oznacza Katedrę Wcielenia. Zbudowana między 1528 a 1782 rokiem, Katedra w Maladze uznawana jest za perłę andaluzyjskiego renesansu. Budowla reprezentuje swoistą mieszankę styli – oprócz dominującego renesansu, możemy w niej odnaleźć także elementy gotyckie i barokowe. Świątynia powstała na życzenie Królów Katolickich w miejscu dawnego Meczetu Alhama. Po zwiedzaniu przyszedł czas wolny a wraz z nim długo wyczekiwana plaża.

Nos vemos mañana

09.05.2022

Hola

Kolejny dzień w hiszpańskim raju Pobudka, śniadanie, kawa, czyli wszystko, aby mieć siły na wykonywanie naszych prac. Dzisiaj przeszliśmy do kolejnego etapu, malowania Większe ornamenty malowaliśmy charakterystycznymi kolorami, czyli czerwonym, niebieskim oraz żółtym.

Słońce od rana nam sprzyjało.

Po obiedzie i odpoczynku wyruszyliśmy wraz z Panią przewodnik Kamilą na zwiedzanie Alhambry. Pani przewodnik opowiedziała nam wiele ciekawostek. Alhambra to zespół pałacowy w Grenadzie. Jej rozbudowa trwała za panowania emirów z dynastii Nasrydów. Była twierdzą mauretańskich kalifów. Została wpisana na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Alhambra posiada potężne mury i wieże, a wnętrze zapiera dech w piersiach. Uwagę przyciąga Torre de la Vela ze wspaniałym widokiem na miasto.

Ciekawe, jakie emocje przyniesie kolejny cudowny dzień w Grenadzie.

10.05.2022

Buenos Dias!

Buenos Tardes!

HOLA!

Kolejny dzień w gorącej Hiszpanii zaczęliśmy intensywną pracą w Artesania Nazari. Spędziliśmy kilka godzin malując i zdobiąc nasze odlewy. Przygotowaliśmy prace na złocenia, które nakładać będziemy przez kolejne dni. Na koniec zorganizowaliśmy niespodziankę dla pani Sylvi, która obchodziła dzisiaj urodziny. Po zakończonych praktykach wróciliśmy do hotelu, by następnie odkrywać kolejne zakątki Granady oraz kupić pamiątki dla siebie i rodziny. Niektórzy z nas potrzebowali też małej drzemki żeby zebrać siły na kolejne dni. Ogromną frajdę zrobił nam wieczorem kucharz Rafael, który przygotował dla nas na kolację hamburgery i frytki. To była najdłuższa kolejka po odbiór talerza z jedzonkiem A przed kolacją były jeszcze ogłoszenia, kto odda hamburgera w zamian za frytki , które jemy przy prawie każdej kolacji , one nigdy się nie nudzą. Warto jeszcze nadmienić, że dziś uciekaliśmy w cień, bo było aż 31 stopni ciepła.

NOS VEMOS MAÑANA!

11.05.2022

HOLA! Dzisiejszy dzień zaczął się od przepysznych tościków oraz soczku pomarańczowego.

Następnie wybraliśmy się na praktyki, na których kontynuowaliśmy malowanie naszych odlanych ornamentów oraz nanoszenie powłoki pod pozłotę. Retuszowaliśmy również różne odlewy np. granat, który jest symbolem Granady (kto by się spodziewał ????) oraz słynne lwy z pałacu Alhambra. Po powrocie zjedliśmy obiadek , a jak już się najedliśmy wyruszyliśmy w poszukiwaniu pamiątek dla naszych najbliższych. Po godzinie 20 nasze wspaniałe wychowawczynie zabrały nas na wyprawę na zachód słońca . Było warto! Z góry mogliśmy ujrzeć wspaniałą panoramę miasta! Widoki nie z tej ziemi . Byliśmy zachwyceni i onieśmieleni. Pozdrawiamy was i wysyłamy uściski z gorącej (35°C) Hiszpanii!

Buenos noches mi amigos!

12.05.2022

Hola! Buenos Dias!

Dziś kolejny wspaniały dzień w słonecznej i ciepłej Hiszpanii . Po lekkim śniadaniu wyruszyliśmy na zajęcia praktyczne aby zmierzyć się z pozłotnictwem . Naszą pracę rozpoczęliśmy od nałożenia specjalnego kleju . Następnie chwilę poczekaliśmy i mogliśmy przystępować do nakładania płatków imitujących złoto . Nie była to łatwa praca, ponieważ są one bardzo delikatne. Jednak efekt jaki otrzymaliśmy był warty oddanej cierpliwości . Dodatkowo poznaliśmy dzisiaj technikę jaką stosuje się, aby nadać odlewom niesamowitego połysku i blasku . Po obiedzie całą grupą udaliśmy się na spacer po mieście . Byliśmy świadkami naprawiania przez strażaków fasady Starego Sądu. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że przeżyliśmy mikro trzęsienie ziemi! Jego skala wynosiła 1.8 w skali Richtera więc było dla nas nieodczuwalne .Mieszkańcy Granady są przyzwyczajeni do takich zjawisk ponieważ miasto znajduje się na styku dwóch płyt tektonicznych (płyty Euroazjatyckiej oraz Afrykańskiej).

Ściskamy i pozdrawiamy was z fantastycznej Granady, którą powoli niestety w najbliższych dniach przyjdzie nam żegnać.

Chao! Hasta mañana!

13.05.2022

Hola!

Dziś już ostatni dzień naszych praktyk Na zajęciach podsumowaliśmy wszystkie swoje prace Pobyt w firmie Artesania Nazari był bardzo udany, zdobyliśmy bardzo dużo nowej wiedzy, rozwinęlismy swoje umiejętności oraz porównaliśmy nasze zdobienia. Za wszystkie te ważne dla nas chwile podziękowaliśmy przekazując bydgoskie souveniry oraz lubiane tutaj cukierki o nazwie identycznej do największego miasta w Andaluzji, którego nazwy możecie się domyślić , żebyśmy nie lokowali bardzo słodkiego, polskiego produktu Po południu spotkaliśmy się z opiekunami projektu, wspólnie porozmawialiśmy i wymieniliśmy się wrażeniami oraz wiedzą jaką nabyliśmy przez te dwa tygodnie w Hiszpanii dostaliśmy również certyfikaty potwierdzające zdobycie nowego doświadczenia Sjestę spędziliśmy na ostatnim spacerze po Granadzie.

Pod wieczór zaczęliśmy się pakować lecz jednak to nie było takie proste ilość pamiątek nas przytłoczyła.

Nos Vemos

14.05.2022

HOLA! Za nami cudowne dwa tygodnie w pięknej Granadzie. Dziś nastał dzień ostatecznego pakowania wszystkich ubrań i pamiątek. Od rana ogarnął nas szał ważenia bagaży. Niektórych zszokowały liczby, które pokazała waga. Zjedliśmy pyszny obiad i ruszyliśmy na lotnisko. Przeszliśmy odprawę z małymi komplikacjami ale szybko o nich zapomnieliśmy, ponieważ spotkaliśmy naszym kolegów, którzy zaczynają dziś swoją przygodę w słonecznej Hiszpanii. Przywitaliśmy ich głośnymi oklaskami i okrzykami radości. Weszliśmy do samolotu. Wystartowaliśmy. Teraz już tylko z górki. Wracamy do domu. Widok na zachód słońca podczas lotu zapierał dech w piersiach. Cały dzień mija w podróży ale my razem bawimy się dobrze i nie marnujemy czasu. Gorąco będziemy myśleć o wspaniałej podróży. Był to dla nas niesamowity czas, pełen nowych doświadczeń, nauki oraz szlifowania umiejętności. Fantastyczne wspomnienia pozostaną w naszej pamięci na zawsze.